Domácí řád – dŮM jIŘÍ, dŮM pETR, dŮM jANA
závaznost: všichni uživatelé DOZP a návštěvníci zařízení.
Tento dokument upravuje pravidla spolužití uživatelů v Domově pro osoby se zdravotním postižením Domova a Centra aktivity, p. o. (dále jen zařízení), jejich práva a povinnosti v rámci poskytovaných služeb.
UBYTOVÁNÍ
- Uživatel užívá jedno nebo dvoulůžkový pokoj určený smlouvou o poskytnutí služby a společné prostory DOZP, kde je služba poskytována.
- Ubytovací prostory a společné prostory jsou základně vybaveny zařízením organizace. Pokud si uživatel přeje vybavit pokoj vlastním nábytkem a doplňky, je toto povoleno po předchozím projednání s klíčovým pracovníkem a s vedoucím pracovníkem služby. Omezení je prostorové (velikost pokoje) a finanční (prostředky uživatele). Bez souhlasu vedoucího služby není dovoleno stěhovat ani likvidovat majetek zařízení.
- Vybavení poskytnuté organizací zůstává po celou dobu užívání majetkem organizace. Uživatelé jsou povinni s ním nakládat řádně a šetrně a při trvalém odchodu ze zařízení je předat ve stavu, který odpovídá délce užívání.
- Uživatel nesmí úmyslně ničit nebo zcizovat majetek zařízení nebo spolubydlících. Pokud se toto prokáže, bude zařízení požadovat náhradu v plném nebo částečném rozsahu individuálně podle stáří věci a stupně poškození.
- Vchody do budov DOZP jsou ve 22 hodin uzamčeny. V případě pozdějšího návratu použije zájemce o vstup do budovy klíče nebo zvonek u branky (schopnost používání klíčů uživatelem je součástí mapování schopností uživatele v rámci individuálního plánu).
- Ubytování je zajištěno v šesti skupinových bytech. Zde se uživatelé dle svých schopností, a za podpory a pomoci pracovníků stravují, pečují o šatstvo a domácnost.
- Pohyb uživatelů v budovách a jejich okolí probíhá podle schopností uživatele samostatně nebo v doprovodu pracovníků. Služby jsou poskytovány s respektem k soukromí a právu na svobodné rozhodování uživatele.
- Uživatelé dle svých schopností pečují o své oblečení, k údržbě ošacení jsou k dispozici pračky, sušičky, venkovní a vnitřní sušáky. Veškeré úkony nad schopnost uživatele zajišťují pracovníci zařízení.
- O ložní prádlo, ručníky, utěrky a další textilie pečují zaměstnanci prádelny zařízení. Náklady spojené s údržbou hradí poskytovatel.
- Uživatelům je povoleno používat vlastní elektrospotřebiče (televizní přijímače, rádio, holicí strojek a podobně). V tomto případě mají povinnost hradit z vlastních prostředků stanovené koncesionářské poplatky a opravy. Předpokladem jsou platné revize těchto spotřebičů, které 1x ročně zajišťuje organizace. Uživatel je povinen spotřebič předložit k pravidelné revizi a tuto revizi uhradit.
- Kouření v prostorách zařízení je povoleno ve vyhrazeném zastřešeném prostoru, k dispozici je zde popelník.
- Je zakázáno přechovávání nebezpečných předmětů, zbraní, chemikálií, věcí hygienicky závadných. Je zakázáno nadměrné požívání drog nebo jiných omamných látek a alkoholických nápojů. Nadměrným požíváním výše jmenovaných látek je rozuměno takové požívání, které by vedlo k obtěžování nebo omezování ostatních nebo by jeho následkem bylo způsobení škody.
- Pokud požití alkoholu a jiných látek bude mít za následek chování, které je v rozporu s příslušnými vnitřními směrnicemi organizace a tímto domácím řádem, bude vzniklá situace posuzována individuálně. Na základě opakovaného nedodržování směrnic může organizace ukončit smlouvu o službě.
- Uživatelé jsou povinni dodržovat noční klid dle platných vyhlášek. Uživatelé jsou povinni respektovat práva ostatních spolubydlících a umožnit tak klidné soužití. Nočním klidem je rozuměno zdržet se v době mezi 22. hodinou večerní a 6. hodinou ranní v zájmu klidného spánku chování, které by mělo za následek rušení ostatních uživatelů v budovách a to především hlukem.
- Žádost o přestěhování v rámci DOZP může podat uživatel, spoluuživatel (personál v zájmu a se souhlasem uživatele, nebo v případě, kdy to okolnosti hodné zvláštního zřetele vyžadují). Přestěhování bude umožněno podle možnosti zařízení s ohledem na ostatní uživatele.
- Úklid ve vlastním pokoji uživatelé provádí samostatně nebo s různou mírou dopomoci. Společnou kuchyň a soc. zařízení uklízí uživatelé v bytě dle vlastní dohody. Pokud nedojde ke shodě, řeší toto odpovědný pracovník poskytovatele stanoveným plánem. Veškeré úkony nad schopnost uživatele zajišťují pracovníci zařízení.
- Uživatelé pečují o osobní hygienu, čistotu a vhodnost šatstva, prádla, obuvi a pořádek na pokoji v míře, kterou umožňuje jejich zdravotní postižení. Uživatelé jsou povinni pečovat o svůj hygienický a zdravotní stav tak, aby neohrozili nebo neomezili ostatní uživatele služby.
- Uživatelé dodržují zásady osobní hygieny, mezi které patří sprchování, koupání, mytí, holení, stříhání a úprava vlasů, pedikúra. Základní hygienické potřeby hradí zařízení – (mýdlo, toaletní papír). Ostatní specifické hygienické potřeby, dle vlastního výběru hradí uživatel služby z vlastních prostředků. Úroveň osobní hygieny je svobodným rozhodnutím uživatele, pokud stavem své hygieny neomezuje nebo neobtěžuje ostatní nebo nenarušuje provoz zařízení.
- Veškerý úklid prostorů DOZP (mycí prostředky na nádobí, podlahy, sociální zařízení, okna, prací prášek, potřeby pro údržbu) zajistí zařízení a uhradí jej.
- Ložní prádlo doporučujeme převlékat dle potřeby, nejdéle 1 x za 14 dní.
- Uživatelé umožňují po dohodě (minimálně 1x měsíčně při větším úklidu pokoje) pracovníkům posoudit dodržování hygieny v osobních věcech. V případě, že uživatel nedodržuje základní pravidla hygieny (např. skladuje vlhké, špinavé prádlo, odpadky, zbytky jídla, věci šířící zápach…) je povinen umožnit pracovníkovi provést potřebná opatření (dohlédnutí nebo pomoc s úklidem, vypráním, dezinfekcí a podobně). Ve prospěch dodržení základních pravidel a akutní nápravy stavu je pracovník oprávněn zasáhnout i bez souhlasu uživatele, takové stavy a situace jsou zaznamenány v individuálním plánu uživatele. Úroveň úklidu je svobodným rozhodnutím uživatele, pokud stavem svého pokoje a osobních věcí neomezuje nebo neobtěžuje ostatní nebo nenarušuje provoz zařízení.
- V případě potřeby je očista těla provedena bez zbytečného odkladu spolu s výměnou prádla pečujícím personálem.
- Osobní prádlo si uživatelé vyměňují dle potřeby – sami, nebo za podpory pracovníka. Praní, sušení, skládání a žehlení prádla se dle svých schopností a dovedností spoluúčastní uživatelé.
- Uživatelé se podílejí dle svých schopností a možností na přiměřeném úklidu okolí budov zařízení (hrabání, zametání, odklízení sněhu). Úklidové prostředky a pomůcky hradí zařízení.
- Uživatel odpovídá za jím způsobenou škodu na majetku zařízení, jiné organizace, majetku či zdraví spoluobyvatel, pracovníků zařízení nebo jiných osob v rozsahu, který stanoví občanský zákoník.
- Uživatel je dle svých možností povinen upozornit kteréhokoli pracovníka zařízení na škodu, kterou způsobil nebo o níž se dozvěděl, aby mohly být učiněny kroky k jejímu odstranění.
- Komise sestavená dle návrhu ředitele zařízení rozhodne o míře zavinění škody způsobené uživatelem a její možné náhradě. Přihlíží k momentálnímu zdravotnímu a psychickému stavu uživatele, schopnosti rozpoznat následky svého jednání a hlediska, zda škoda byla způsobena úmyslným nebo neúmyslným jednáním. (podrobněji pravidla Postupy řešení nouzových a havarijních situací).
- Závady v prostorách DOZP ohlašuje uživatel sám nebo prostřednictvím pracovníků poskytovatele údržbáři zařízení
STRAVOVÁNÍ
- Obědy a potraviny na přípravu snídaní a večeří jsou připraveny v kuchyni zařízení. Obědy je možné z kuchyně odebrat od 10.30 hod. do 12 hodin.
- Porce snídaní a večeří jsou připravovány v kuchyňkách jednotlivých bytů s podporou pracovníků. Jídelní lístek je pro uživatele viditelně vyvěšen.
- Pokud uživatel zkonzumuje i stravu, která náleží spolubydlícím bez jejich výslovného souhlasu, zajistí náhradu této stravy z vlastních prostředků.
- Potraviny je nutné ukládat do lednice nebo na místa k tomu určená. Zbytky jídel se odkládají výhradně do určených nádob, košů.
- Stravu na následující den odhlašuje uživatel nebo za uživatele pracovník, který přijme zprávu o nepřítomnosti uživatele nejpozději do 8 hodin ráno dne předešlého. V pátek do 8 hod. ráno je termín pro ohlášení nepřítomnosti sobotní, nedělní a pondělní.
PÉČE O ZDRAVÍ
- Při nástupu do zařízení uživatel absolvuje vstupní lékařské prohlídky. Zařízení organizačně a technicky pomáhá uživatelům zajišťovat a využívat zdravotní péči odpovídající jejich zdravotnímu stavu.
- Uživatel má právo na svobodnou volbu lékařů. Podporu při péči o zdraví poskytují pracovníci sociálních služeb ve smyslu doprovodu, dojednání ošetření, pomoci s přípravou léků.
DENNÍ PROGRAM
je individuální, přizpůsobený konkrétním podmínkám, potřebám, přáním a schopnostem uživatele.
- ranní vstávání – dle potřeb uživatele, ranní hygiena
- někteří uživatelé odcházejí do zaměstnání, někteří do Centra aktivity (pracovní, aktivizační, vzdělávací činnosti a volnočasové aktivity)
- v případě zájmu o činnosti v Centru aktivity odcházejí uživatelé samostatně nebo s doprovodem a podporou pracovníků
- někteří uživatelé tráví čas doma
- uživatelé během dne odcházejí nebo odjíždějí za individuálními aktivitami, lékaři, návštěvy, nákupy, výlety atd.
- ve dnech volna a ve svátky nejsou v provozu dílny Centra aktivity
- 22.00 – 06.00 doba nočního klidu – uživatelé mají povinnost respektovat práva druhých a svojí činností nerušit ostatní (ztlumení televize, radia, použití sluchátek, rušení nočního klidu pozdními příchody – bouchání, hlasitý projev atd.)
- v době nočního klidu nejsou uživatelé rušeni s výjimkou podávání léků nebo poskytnutí nutné ošetřovatelské péče.
- sobota a neděle – běžné aktivity na skupinových bytech (domácnost), uživatel tráví čas dle svého uvážení.
- víkend, dny volna, odpolední volný čas a večery – doporučujeme, pokud uživatel pojede mimo místo bydliště, předem oznámit pracovníkovi místo pobytu (jde o bezpečnost uživatele, např. úraz) a kdy se vrátí
VYCHÁZKY MIMO ZAŘÍZENÍ
- Samostatný pohyb uživatelů mimo areál DOZP je řešen individuálně na základě individuálních schopností.
- Uživatelům je doporučeno z důvodu bezpečnosti a ochrany zdraví ohlásit vycházku mimo areál zařízení pracovníkům ve službě. Doporučujeme oznámit pracovníkům služby dobu odchodu, plánovanou dobu návratu, přibližný cíl cesty.
- Doporučujeme zvážit vycházky v době, kdy by byla ohrožena bezpečnost anebo zdraví uživatele (nepříznivé počasí, náledí, atd.).
POBYT UŽIVATELE MIMO ZAŘÍZENÍ
1. Pokud uživatel pobývá déle než 90 kalendářních dnů v roce mimo zařízení, může mu být navrženo ukončení pobytu, z důvodu snížené potřeby poskytované péče.
ULOŽENÍ CENNÝCH VĚCÍ
- Peníze – hospodaření s finančními prostředky uživatele je řešeno samostatnou směrnicí. Uživatelům se doporučuje mít vlastní bankovní účet. Pokud tuto možnost uživatel nevyužije a ponechá si peníze u sebe, zařízení neodpovídá za jejich případnou ztrátu.
- Při nepřítomnosti uživatele v důsledku náhlé hospitalizace je pracovník povinen zabezpečit jeho osobní věci a cennosti před ztrátou a odcizením.
- Za cennosti a finanční majetek, který si uživatel ponechá u sebe, zařízení neručí.
STÍŽNOSTI
- Uživatel má právo si v případě nespokojenosti stěžovat na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních služeb.
- Vyřizování stížností uživatelů se řídí danými pravidly dle vnitřní směrnice „Pravidla podávání a vyřizování stížností uživatelů“, jsou k dispozici na webu zařízení a v tištěné podobě ve službě, resp. jsou součástí Smlouvy o službě.
NÁVŠTĚVY
- Uživatelé mohou (bez předchozího oznámení) přijímat návštěvy v době mimo noční klid. Po příchodu je návštěva povinna ohlásit svoji přítomnost personálu. Při mimořádných událostech mohou být návštěvy omezeny nebo zakázány (např. na podkladě rozhodnutí orgánů hygienické služby, z vážných bezpečnostních, technických důvodů)
- Pobyt partnera, rodičů, známých přes noc není v DOZP z prostorových důvodů možný. Možnost ubytování se nabízí v místních hotelech, privátech.
- Klíče od pokojů, bytů a dalších prostor zařízení, které byly uživateli vydány, jsou majetkem poskytovatele a jakékoli nakládání s nimi mimo běžné používání, je možné jen s předchozím souhlasem odpovědného pracovníka poskytovatele. Zařízení neručí za případné škody, vzniklé v důsledku jednání uživatele v rozporu s tímto ustanovením. Tím není dotčeno právo poskytovatele nebo jiných poškozených na úhradu škody, vzniklé v důsledku nedodržení tohoto ustanovení.
- Návštěvy, které porušují tento domácí řád, uživatele obtěžují nebo omezují, budou vykázány pracovníky zařízení, případně PČR.
TELEFONOVÁNÍ
- Uživatelé mohou využívat pevné telefonní linky zařízení – ceník úhrady soukromých hovorů viz Ceník úhrad sociálních služeb (součást Smlouvy).
CHOV DOMÁCÍCH ZVÍŘAT
- Drobné zvíře může uživatel chovat po dohodě s pracovníkem a po souhlasu spolubydlících za předpokladu, že se bude o zvíře řádně starat, a uhradí si z vlastních prostředků výlohy s jeho chovem spojené. Posouzení této možnosti je vždy individuální. Pokud by si nově příchozí uživatel chtěl přivézt domácí zvíře ze svého domova, je tato možnost otázkou dohody a vyjednávání.
- Změny, doplňky a revize pravidel pobytu vydává ředitel zařízení ve spolupráci s vedoucí služby a sociálním pracovníkem.
Schválila: Mgr. Jana Lachmanová, ředitelka
Vypracovala: Hana Makovcová DiS.
Aktualizace: 1. 2. 2022